رشد اقتصادی در افزودن دودکش‌ها یا واحدهای صنعتی تعریف نمی‌شود/ "نوآوری"معیار ارزش‌گذاری است

رشد اقتصادی در افزودن دودکش‌ها یا واحدهای صنعتی تعریف نمی‌شود/

به گزارش اخترنیوز و به نقل از ایسنا، سورنا ستاری در دیدار با حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی دارای ظرفیت خارق‌العاده نیروی انسانی خلاق و تحصیل کرده  است که این ظرفیت با مساعدسازی محیط کسب و کار می‌تواند زمینه ایجاد کسب و کار دانش‌بنیان را فراهم کند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور، ایجاد محیط  مساعد برای دانشجویان خلاق را عنصر کلیدی کسب‌وکارهای دانش‌بنیان استارتاپی  دانست و افزود:  خوشبختانه در مراکز آموزش عالی استان آذربایجان شرقی از جمله دانشگاه‌های تبریز، علوم پزشکی و سهند،  محیط بسیار خوبی برای ایجاد نطفه‌ها و رونق این کسب و کارها فراهم شده است که  می‌تواند الگویی مناسب برای جذب افراد خلاق  و جذب نخبگان بومی برای توسعه استان باشد.

 ستاری، شکل گرفتن زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری دانشگاه صنعتی شریف و تمایل بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در حوزه کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و خلاق را نمونه‌ای موفق از ایجاد محیط کسب و کار دانش بنیان دانست و افزود: بیش از ۴۵۰ شرکت دانش‌بنیان و استارتاپی اطراف دانشگاه صنعتی شریف شکل گرفته‌اند تا این فضا را به یک محیط مساعد فناوری دانشگاهیان تا رساندن محصول به ارزش افزوده و اشتغال بدل کنند.

رییس بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر ضرورت اندیشه دانش‌بنیان و استارتاپی در جامعه و فرهنگ عمومی، افزود: بر اساس این تفکر تمام محیط استان به یک پارک علم و فناوری بدل می‌شود و امکانات نرم‌افزاری را برای رونق و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی فراهم می‌کند.

ستاری با اشاره به تمایز نسل جدید کارآفرینان و صنایع ارزش‌آفرین نسبت به صنایع پیشین، گفت: نسل جدیدی از کارآفرینان خلاق با میانگین سنی زیر ۳۰ سال به بازار نوآوری فناوری کشور تزریق می‌شود که این جوانان خلاق بی‌شک کسب و کارهای  سنتی را دستخوش تحول خواهند کرد.

وی ادامه داد: ساختار فرهنگی اقتصاد متکی به منابع زیرزمینی کارآمد نیست و رشد اقتصادی در افزودن دودکش‌ها یا واحدهای صنعتی تعریف نمی‌شود، بلکه نوآوری و خلاقیت، معیار و مبنای ارزش‌گذاری اقتصادی است.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی نیز در این دیدار با اشاره به ظرفیت های علمی و نخبگانی استان آذربایجان شرقی افزود: باید زمینه‌ای فراهم شود تا افراد تحصیل کرده‌ای که از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شده‌اند، بتوانند توانمندی و ظرفیت‌های خود را به شکوفایی برسانند.

وی ادامه داد: حمایت از نخبگان استانی در راستای ایجاد انگیزه‌های لازم در آنان به منظور پیشرفت کشور و رشد اقتصادی کشور ضروری است که عزم جدی همگانی از جمله مسئولین دولتی را طلب می‌کند.

ارائه خدمات پزشکی و سلولی با تکمیل پروژه شهر سلول

معاون علمی و  فناوری رئیس جمهوری در  نخستین بخش سفر به استان آذربایجان شرقی  با حضور در دانشگاه علوم پزشکی تبریز در جریان فرآیند احداث و تکمیل پروژه شهر سلول قرار گرفت.

این مرکز  که با حمایت ستاد توسعه فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز احداث می‌شود، توانمندی ارائه خدمات بالینی و تخصصی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، ظرفیت  ارائه خدمات بالینی و تخصصی سلول‌های بنیادی ضمن ارائه خدمات پزشکی زمینه، حمایت‌های مالی شرکت‌های دانش بنیان باشگاه و موزه سلولی، مزرعه حیوانات آزمایشگاهی، بانک سلول، اتاق‌های تمیز و  و همچنین مرکز رشد و شتاب‌دهنده‌های تخصصی را دارا خواهد بود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور همچنین در ادامه سفر به   تبریز،  ضمن بازدید از  ساختمان‌های در حال احداث مرکز رشد واحدهای فناور، مرکز رشد و مرکز نوآوری دانشگاه تبریز، در جریان فرآیند تکمیل و توسعه این مراکز قرار گرفت.

بازدید از دستاوردهای شرکت تراکتورسازی

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری همچنین از سایت گروه صنعتی تراکتورسازی ایران در زمینه بومی‌سازی دانش فنی، آزمایش، استانداردسازی، ساخت و تولید انبوه قطعات  تراکتور دیدن کرد.

بر اساس اعلام معاونت علمی، تولید و طراحی تمامی قطعات تراکتور از جمله پیشرانه، محورهای جلو و عقب تراکتورهای تک و دو محوره و همچنین تولید تراکتورهای سنگین توسط این گروه تولیدی، ضمن کاهش قیمت تمام شده محصول و خودکفایی در زمینه تولید مجموعه‌های راهبردی، ارزآوری به واسطه صادرات و جلوگیری از خروج ارز را در کنار ایجاد اشتغال متخصصان و  کارشناسان بومی به دنبال داشته است.

مطالب مرتبط با پست جاری

نظرات

کد امنیتی رفرش
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما