کری: اگر رهبران سودان جنوبی صلح نکنند، کمک‌ها قطع می‌شود

 کری: اگر رهبران سودان جنوبی صلح نکنند، کمک‌ها قطع می‌شود

وزیر خارجه آمریکا خشونتهای اخیر در سودان جنوبی را مورد انتقاد قرار داده و آن را تراژیک و در برخی از موارد سزاوار سرزنش دانست و اعلام کرد اگر رهبران این کشور به صلح دست پیدا نکنند، کمک‌ها قطع خواهد شد.

به گزارش اخترنیوز، به نوشته روزنامه واشنگتن پست، جان کری، وزیر خارجه آمریکا همچنین از تصمیم اخیر شورای امنیت سازمان ملل در اعزام 4000 صلح‌بان به سودان جنوبی برای پیوستن به 13 هزار نیروی صلح‌بان مستقر در این کشور دفاع کرد. این صلح‌بانان به خاطر کم کاری در حفاظت از جان غیرنظامیان در سودان جنوبی و نیروهای کمک رسان خارجی مستقر در این کشور خارجی به شدت در مظان اتهام قرار دارند.

آمریکا نقش اصلی در ایجاد و شکل‌گیری سودان جنوبی ایفا کرد؛ کشوری که در سال 2011 از سودان جدا و مستقل شده است. سودان جنوبی در 2013 وارد جنگ داخلی شد و تاکنون بیش از ده‌ها هزار تن از مردم این کشور جدیدالتاسیس جان خود را از دست داده و بسیاری دیگر نیز بی خانمان  و آواره شده‌اند. در سال 2015، آمریکا به توافق صلح میان سالوا کر، رییس جمهوری و ریک مچار، معاون سابق وی که اکنون در صف مخالفان ایستاده است، کمک کرد.

اما در ژوئیه سال جاری میلادی، این توافق با بروز خشونت‌ها در جوبا،‌ پایتخت سودان جنوبی شکست خورد.

ریک مچار از کشور گریخت و هفته گذشته اعلام کرد که وارد کنگو شده است. جان کری خواستار از سرگیری توافق صلح شده است اما هنوز مشخص نیست که آیا ریک مچار به سودان جنوبی باز می‌گردد یا خیر.

وزیر خارجه آمریکا در جریان حضور در یک نشست خبری پس از دیدار با اوهورو کنیاتا، رییس جمهوری کنیا و وزرای خارجه از کشورهای منطقه گفت: 138 میلیون دلار کمک مالی برای ارائه کمکهای بشردوستانه به سودان جنوبی شامل تامین مواد غذایی و دارویی در نظر گرفته شده است. دولت آمریکا از 2013 تا کنون حدود 6 / 1 میلیارد دلار به این کشور آفریقایی کمک کرده است.

جان کری که توقف‌هایی در نیجریه و عربستان نیز دارد، ادامه داد: اگر رهبران سودان جنوبی دست از این تنش برندارند و به توافق نرسند، این کمک‌ها نیز متوقف می‌شود. ما کاملا مشخص کرده‌ایم که این کمکها دائمی نیستند. ما نمی‌خواهیم پولی را خرج کنیم که منجر به امنیت و ثبات نشود. رهبران سودان جنوبی باید مواظب شهروندان این کشور باشند و از خشونت و انجام اقدامات تحریک آمیز دست بکشند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: صلح‌بانان سازمان ملل نمی‌توانند مسئول پاسخگویی به تمامی بحران‌ها باشند بلکه می‌توانند آزادی عمل شهروندان و نیروهای کمک رسان در این کشور را تضمین کنند.

مطالب مرتبط با پست جاری

نظرات

کد امنیتی رفرش
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما