میانگین پاسخگویی دسترسی آزاد به اطلاعات 76درصد ثبت شد

میانگین پاسخگویی دسترسی آزاد به اطلاعات 76درصد ثبت شد

به گزارش اخترنیوز و به نقل ازخبرنگار فرهنگی ایرنا در روز دوشنبه  از این کمیسیون، جداول، آمار و ارقام ثبت شده در سامانه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نشان می دهد،٢ هزار و ٩٣٣درخواست، تاکنون از سوی مردم در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به ثبت رسیده که از این تعداد به ٢هزار و ٤٧١ درخواست پاسخ داده شده و به عبارتی میانگین پاسخگویی ٧٦ درصد در سامانه مربوطه ثبت شده است.
همچنین درمورد میزان درخواست های مردمی، در مجموع ٣٧٣ شکایت در سامانه ثبت شده که دستگاه های متصل به سامانه، تنها به ١٣٦ شکایت پاسخ داده اند.
بر اساس این گزارش، بیشترین درخواست و سوالات مردمی (٢٣٤ درخواست)، مربوط به وزارت کشور می باشد که این وزارتخانه به تمامی درخواست ها در میانگین زمانی ٢٨ روزه پاسخ داده است.
بنا بر اعلام دبیرخانه کمیسیون دسترسی آزاد به اطلاعات، تعداد درخواست ها از قوه مقننه ٤٩ درخواست بوده که این قوه تنها به هشت درخواست پاسخ داده است و میانگین زمان پاسخگویی به درخواست ها (١٧٥ روز) می باشد.
تعداد درخواست های مردمی از قوه قضائیه ( روزنامه رسمی کشور) نیز، ٤٤ درخواست بوده که به ٤٣ درخواست در میانگین ١٣ روز پاسخ داده شده است.
در میان هشت شهرداری متصل به سامانه، بیشترین درخواست ها مربوط به شهرداری تهران با ٢٩ درخواست و میانگین پاسخگویی ٢٣ روزه بوده است.
تاکنون فقط شهرداری های تهران، اصفهان،کرج، مشهد مقدس،کرمانشاه ، رشت و دیلم به سامانه پیوسته اند و جای خالی دیگر شهرداری ها در این سامانه احساس می شود.
در میان استانداری های کل کشور نیز بیشترین تعداد درخواست مربوط به استانداری هرمزگان بوده است که به تمامی ١٣٦ درخواست در میانگین زمانی ٥ روز پاسخ داده است.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تنها دستگاهی است که تمامی زیرمجموعه های آن به سامانه متصل شده است.
همچنین آخرین آمار و ارقام حکایت از ثبت نام بیش از پنج هزار و ٧٢٢ نفر تاکنون در سامانه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را نشان می دهد.

** رشد ۱۵ درصدی درخواست های دسترسی آزاد به اطلاعات 
دبیرکمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات نیز در این باره با اشاره به رشد تعداد دستگاه های متصل به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، گفت: هم اکنون ۴۴۰ دستگاه مشمول قانون به سامانه متصل شده اند که نسبت به یک ماه گذشته ۱۵ درصد رشد داشته است .
حسین انتظامی افزود: انتظار داریم تمامی دستگاه های مشمول قانون در اسرع وقت به این سامانه بپیوندند‌ زیرا پس از گذشت یکسال از آغاز به کار رسمی این سامانه ، بهانه ای پذیرفته نیست .
وی گفت: نسبت به ابتدای مردادماه، درخواست های مردم برای اطلاعات ۱۴ درصد رشد داشته است همچنین پاسخ دستگاه‌ها ۱۷ درصد و ثبت نام کنندگان ۱۲ درصد افزایش داشته اند.
دبیرکمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در عین حال اظهارداشت: در همین مدت متاسفانه پاسخگویی ۷ درصد و میانگین زمان پاسخگویی ۲ درصد کاهش داشته است.
انتظامی درباره شکایت‌های مردم نسبت به پاسخ ها گفت: دستگاه‌ها مکلفند به درخواست هر شهروند پاسخ مناسب بدهند ولی در صورتی که پاسخ ها ناکافی باشد مردم می توانند شکایت خود را در سامانه ثبت کنند تا کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات رسیدگی کند.
به گزارش ایرنا، ٢٩ آذرماه ١٣٩٥، منشور 120 ماده ای حقوق شهروندی در همایش قانون اساسی و حقوق ملت رونمایی شد.
منشور حقوق شهروندی سرلوحه سیاست داخلی دولت دوازدهم است و رئیس‌ جمهوری هم خود را مکلف کرده است که هر ساله گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی را به ملت ارائه دهد و در صورت نیاز، منشور را روزآمد کند.
با نگاهی به سامانه و جداول موجود در سایت دبیرخانه کمیسیون دسترسی آزاد به اطلاعات درمی یابیم آخرین وضعیت اتصال دستگاه ها در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اگرچه روند رو به رشدی نشان می دهد اما همچنان با نقطه مطلوب، فاصله بسیار زیادی دارد.
همچنین در مراجعه به بخش فهرست سازمانها در این سامانه مشخص می شود غیر از حضور پررنگ نهادها و سازمان های وابسته به دولت و همین طور بانک ها، هنوز دستگاه های زیرمجموعه دو قوه مهم مقننه و قضائیه سوار قطار دسترسی آزاد به اطلاعات نشده اند.
آنچه مسلم و مورد تاکید دولت تدبیر و امید است در واقع موضوع شفاف سازی امور و مجموعه اقدامات، فعالیت ها، درآمد و هزینه کردها و به طور کلی امور مالی همه دستگاه ها برای مردم است که با جدیت پس از تصویب و ابلاغ این قانون دنبال شده است.
از سویی نیز دولت های یازدهم و دوازدهم اجرا و عمل به این قانون و پیوستن همه دستگاه های اجرایی به آن را گامی در جهت تحقق حقوق شهروندی دانسته و بر اجرایی و عملیاتی شدن این مهم تاکید دارند.
تاکنون نیز دو کنفرانس و همایش عمومی با حضور بسیاری از اعضای کابینه دولت برگزار و ضمن تشریح گزارش عملکرد و اقدامات انجام گرفته در راستای تحقق منشورحقوق شهروندی، مسائل را شفاف و کامل در اختیار افکار عمومی قرار داده اند.
مهم این است که در تحقق منشور حقوق شهروندی، همگان به میدان آمده و خلاهای موجود را با پیوستن به سامانه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات پرکرده و پل ارتباط خود با مردم را از این طریق مستحکم تر حفظ کنند.
طراحی و تصویب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در واقع نه ‌تنها دارویی در مبارزه با فساد بلکه کیمیایی در حل بخش عمده ای از مسائل و مشکلات کشور و پاسخ به ابهامات و سوالات آحاد مردم به شمارمی آید که گام نهادن در این مسیر، همدلی و همراهی همگان را می طلبد.

** اعضای کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
به منظور حمایت از آزادی اطلاعات و دسترسی همگانی به اطلاعات موجود در مؤسسات عمومی و خصوصی که خدمات عمومی ارائه می‌دهند، تدوین برنامه‌های اجرائی لازم در عرصه اطلاع‌رسانی، نظارت کلی بر حسن اجراء، رفع اختلاف در چگونگی ارائه اطلاعات موضوع این قانون از طریق ایجاد وحدت رویه، فرهنگ سازی، ارشاد و ارائه نظرات مشورتی، کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به دستور رئیس‌جمهور با ترکیب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (رئیس کمیسیون)، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یا معاون ذی‌ربط، وزیر اطلاعات یا معاون ذی‌ربط، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یا معاون ذی‌ربط، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور یا معاون ذی‌ربط، رئیس دیوان عدالت اداری، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات کشور تشکیل شده است.

مطالب مرتبط با پست جاری

نظرات

کد امنیتی رفرش
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما