باید به توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق کمک کنیم

باید به توسعه روابط اقتصادی ایران و عراق کمک کنیم

به گزارش اخترنیوز، یحیی آل ‌اسحاق در نشست مدیران استان‌های هم‌مرز با کشور عراق که امروز، 31 تیرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: حفظ فضای بازار عراق به توسعه اقتصادی کشور ما بسیار کمک می‌کند که باید برای آن هزینه کرد تا سهمی از آن بازار را بدست آورد.

وی افزود: بازار عراق برای توسعه، پیشرفت و آتیه کشور ما نقشی جدی دارد و یک بازار استراتژیک است و ایران برای بلندمدت به این بازار نیازمند است.

آل ‌اسحاق تصریح کرد: باید این واقعیت را بپذیریم که ایران و عراق دو جریان متفاوت هستند و در شرایط ویژه‌ای قرار دارند و با اهداف متفاوتی و در حوزه‌های مختلفی مانند اقتصاد فعالیت می‌کنند.

وی  ادامه داد: این واقعیت‌ها یک حقیقت در خود دارد که ما به کشور عراق نیازمند هستیم و این کشور نیز به ایران نیاز دارد و در هر دو کشور فرصت‌هایی است که با بهره‌گیری از آن‌ها می‌توان به توسعه دست پیدا کنیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق عنوان کرد: برای آنکه از فرصت‌های مناسبی که در هر دو کشور ایران و عراق وجود دارد استفاده کرد، باید همکاری مناسبی میان دو کشور ایجاد شود تا بتوان به توسعه دست یافت.

آل اسحاق افزود: برای آنکه وضعیت معیشت مردم بهبود یابد و امنیت در اشتغال و اقتصاد کشور ایجاد شود باید همکاری میان ایران و عراق توسعه پیدا کند تا معضلات حل شوند و استان‌های مرزنشین نیز به این مسأله بیشتر سایر استان‌ها نیاز دارند.

وی گفت: عراق از نظر کمیت دومین بازار هدف صادراتی ایران است اما از نظر کیفی جایگاه اول را برای کشور ما دارد و باید تلاش کنیم تا مشکلات و مسائل حساس اقتصادی را در این زمینه حل کنیم و با ایجاد مدیریت واحد به توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور کمک کنیم.

آل ‌اسحاق اظهار کرد: دو کشور ایران و عراق در وضعیت و شرایطی متلاطم قرار دارند اما ما باید برای هدایت فضای متلاطم عراق، خودمان منسجم شویم تا بتوانیم به کمک مدیریت انعطاف‌پذیر با قدرت مانور بیشتری در عراق حضور داشته باشیم.

وی عنوان کرد: اکنون وقت دعوا در خصوص جزئیات نیست بلکه باید مشکلات را به صورت کلی دید و آن‌ها را حل کرد و در رابطه با مسأله عراق نباید هیچ دعوا و اختلافی را پذیرفت و با فضاسازی مناسب، مدیریتی واحد را ایجاد کرد که به توسعه روابط اقتصادی کمک کند.

وی ادامه داد: اکنون در شرایطی قرار داریم که نهادها و بازیگران اصلی روابط میان دو کشور باید به صورت یکسان و با قبول واقعیت‌ها تصمیم‌گیری کنند و در رابطه با مسائل حاکمیتی و دولتی باید گفت که اگر کشور عراق مهم است نمی‌توان آن را بدون هزینه در اختیار داشت و دولت باید در این خصوص هزینه کند.

مطالب مرتبط با پست جاری

نظرات

کد امنیتی رفرش
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما