ثبت 125 وقف جدید در آذربایجان‌غربی

مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان‌غربی گفت: 125 وقف جدید در آذربایجان‌غربی ثبت شده است.

به گزارش اخترنیوز و به نقل از ایسنا، حجت الاسلام «ناصر جوانبخت» در نشست خبری با محوریت تشریح برنامه‌های هفته وقف و عملکرد اداره‌کل با اشاره به این‌که سال گذشته 192 موقوفه جدید در آذربایجان‌غربی به ثبت رسید، گفت: 125 وقف جدید در 8 ماهه امسال در آذربایجان‌غربی ثبت شده که از این تعداد 32 مورد منفعتی و مابقی انتفاعی است.

وی با بیان این‌که پارسال 5800 موقوفه در آذربایجان‌غربی وجود داشت، افزود: امسال 6102 موقوفه در سامانه جامع موقوفات استان ثبت شده که از این تعداد 1819 موقوفه منفعتی، 4283 موقوفه از نوع  انتفاعی بوده است.

جوانبخت با بیان این‌که 35 هزار و 70 رقبه در سامانه اداره‌کل اوقاف آذربایجان‌غربی ثبت شده است، افزود: از این تعداد 25 هزار و 678 رقبه متصرفی و  5111 غیر متصرفی و متولی خاصی دارد که توسط اداره‌کل اوقاف آذربایجان ‌ربی بر عملکرد مالی آن اشراف دارند.

وی با بیان این‌که حفظ و احیای موقوفات و بقاع متبرکه از اقدامات اساسی اداره‌کل اوقاف آذربایجان‌غربی است، گفت: در 8 ماه سال تعمیر و مرمت رقبات عرصه و اعیان وقف در حدود 3500 مترمربع و تعمیر و مقاوم‌سازی و احداث بقاع متبرکه حدود 5000 مترمربع ، عملیات عمرانی در آذربایجان‌غربی صورت گرفته است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان‌غربی ادامه داد: 7 بقعه آذربایجان‌غربی در حال بازسازی و مرمت است که بازسازی و مرمت 4 بقعه به اتمام رسیده است و مابقی نیز تا پایان سال 96 به اتمام خواهد رسید.

وی با بیان این‌که بیش از 81 درصد درآمد موقوفات آذربایجان‌غربی توسط اداره‌کل اوقاف آذربایجان‌غربی صرف اجرای نیت می‌شود، تصریح کرد: آذربایجان‌غربی نخستیین استان در اجرای نیت معرفی شده است.

جوانبخت موکب اداره‌کل اوقاف اذربایجان‌غربی یکی از بهترین و با کیفیت‌ترین موکب در مرز مهران انتخاب شد، گفت: اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان 350 میلیون تومان برای پذیرایی از زائرین حسینی به اجرای نیت در مرز مهران صرف کرده است.

وی ادامه داد: 150 هزار پرس غذا در دو وعده ظهر و شب توسط اداره‌کل اوقاف آذربایجان غربی و از محل موقوفات متصرفی در اختیار زائرین مرز مهران قرار گرفته است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان‌غربی گفت: 5000 نسخه کتاب راهنمای زیارت اربعین از سوی اداره‌کل اوقاف آذربایجان‌غربی چاپ و در اختیار زائرین مرز مهران قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که یک میلیارد و 200 میلیون تومان در ایام محرم از محل موقوفات آذربایجان‌غربی به عزادارن حسینی اطعام شده است، گفت: 500 میلیون تومان در مناسبت‌های مختلف در بقعه‌ها و مساجد آذربایجان‌غربی اجرای نیت و اطعام شده است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه پارسال آذربایجان‌غربی رتبه اول مسابقات قرآنی کل کشور را کسب کرده است، افزود: با تصویب اداره‌کل اوقاف و امور خیریه در سال 96 آذربایجان‌غربی میزبان مسابقات سراسری قرآن خواهد بود که امید است همچنان در استان شاهد حفظ رتبه کسب شده باشیم.

وی از اعزام مربیان به مراکز تخصصی در قم اشاره کرد و گفت: امسال 150 نفر از مربیان آذربایجان‌غربی برای دوره تربیت مربی به قم اعزام می‌شوند.

جوانبخت با اشاره به راه‌اندازی و افتتاح مرکز مجازی حفظ قرآن کریم در مسجد نرجس خاتون گفت: هم‌زمان با هفته وقف به شکل نمادین مرکز مجازی حفظ قرآن در مسجد نرجس خاتون افتتاح می‌شود که تاکنون 400 نفر از علاقه‌مندان در مرکز حفظ مجازی قرآن به فعالیت قرآنی مشغول هستند.

وی با بیان این‌که مساحت کل موقوفات آذربایجان‌غربی  282 میلیون مترمربع است، گفت: 15 هزار و 616 رقبه مسکونی ،10 هزار و 231 رقبه کشاورزی و 3 هزار و 800 رقبه تجاری و مذهبی در آذربایجان‌غربی به ثبت رسیده است.

وی درخصوص اعتبارات مصوب اداره‌کل اوقاف آذربایجان‌غربی گفت: جمع اعتبارات تملک و دارایی اوقاف آذربایجان‌غربی 4 میلیارد و 570 میلیون تومان به تصویب رسیده است و یک میلیارد و 600 میلیون برای احداث و تکمیل مساجد آذربایجان‌غربی مصوب شده است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان غربی ادامه داد: 120 میلیون تومان برای تعمیرات مصلی و مساجد جامع آذربایجان‌غربی و 197 میلیون تومان نیز برای تعمیرات اساسی و تجهیز عمرانی ادارات اوقاف استان و شهرستان‌ها از سوی استانداری آذربایجان‌غربی مصوب شده است.

مطالب مرتبط با پست جاری

نظرات

کد امنیتی رفرش
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما